Κινητήρες εναλλασσόμενου ρεύματος (AC)

Οι ασύγχρονοι κινητήρες είναι μηχανές που μετατρέπουν την εναλλασσόμενη ηλεκτρική ενέργεια του δικτύου σε μηχανική. Το τύλιγμα του οπλισμού του στάτη του κινητήρα τροφοδοτείται με ρεύμα και αναπτύσσεται στο εσωτερικό της μηχανής περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο, που επιδρά στο δρομέα και παράγει ροπή περιστροφής.

Οι ασύγχρονοι κινητήρες λόγω της απλότητας της κατασκευής τους, του χαμηλού κόστους, της ελάχιστης συντήρησης και της μεγάλης συγκέντρωσης ισχύος, είναι οι πιο διαδεδομένοι κινητήρες στη βιομηχανία.

Οι ασύγχρονοι κινητήρες διακρίνονται σε μονοφασικούς και τριφασικούς. Οι ασύγχρονοι τριφασικοί κινητήρες ανάλογα με τη κατασκευή του δρομέα (ρότορα) διακρίνονται σε δύο τύπους:

α) κινητήρας με βραχυκυκλωμένο δρομέα

β) κινητήρα με δακτυλιοφόρο δρομέα.

Κινητήρες DC

Στον ηλεκτρικό κινητήρα συνεχούς ρεύματος συνυπάρχουν τα φαινόμενα του κινητήρα και της γεννήτρας αφού ουσιαστικά είναι η ίδια μηχανή αλλά με διαφορετική ροή ενέργειας (η μηχανική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και το αντίθετο). Συγκεκριμένα η μόνη διαφορά είναι ότι οι ψήκτρες στην μεν ηλεκτρογεννήτρια αποτελούν τους ρευματοδότες ενώ στον ηλεκτροκινητήρα τους ρευματολήπτες.

Οι κινητήρες συνεχούς ρεύματος είναι αρκετά διαδεδομένοι και ο κύριος λόγος που καθιστά τους κινητήρες συνεχούς ρεύματος δημοφιλείς, είναι η ευκολία στον έλεγχο της ταχύτητας τους μέχρι το μηδέν και η εξαιρετική δυναμική  τους συμπεριφορά(ροπή). Έτσι, υπάρχουν εφαρμογές υψηλών απαιτήσεων στις οποίες οι κινητήρες συνεχούς ρεύματος είναι αναντικατάστατοι.

Βηματικοί κινητήρες

Ο κινητήρας βηματισμού όπως ονομάζεται δεν περιστρέφεται συνεχόμενα αλλά με σταθερό βήμα. Οι μόνιμοι μαγνήτες του ρότορα έλκονται από τα ηλεκτρομαγνητικά  πηνία μέσα στο στάτορα, που ενεργοποιούνται με σταθερή διαδοχή. Οι κινητήρες βηματισμού οι οποίοι ελέγχονται από μικροεπεξεργαστές χρησιμοποιούνται για λειτουργίες ακριβείας ως προς τη θέση του ρότορα, το βήμα και την ταχύτητα περιστροφών του.